Posouzení způsobilosti klienta
Služby na dálku nemusí být vhodné pro všechny klienty. I když nečelíme problémům s technologiemi, stále zde mohou vyvstat problémy s bezpečností klientů nebo dostupností pečovatelů.
Hodnocení rizik u klienta
Je důležité zajistit, aby behaviorální intervence poskytované na dálku v žádném případě klientovi neškodily. Za tímto účelem je nutné provést posouzení rizik specifických pro daného klienta. Toto posouzení rizik je možné provést po telefonu, v rámci video hovoru nebo při návštěvě v rodině klienta. Existují osvědčené dotazníky k posouzení rizik, jeden z nich je uveden v příloze C (.pdf). Každý dotazník, posuzující rizika by měl obsahovat otázky na výskyt:
- Závažné míry agresivity, sebepoškozování, nebezpečného přejídání, útěků, ničení majetku nebo jiného nebezpečného chování.
- Neochoty nebo neschopnosti pečovatele používat předepsané postupy k řešení nebezpečného chování (např. vyhasínání, blokování nebezpečného chování, fyzický zásah).
- Vysokého rizika zranění pečovatele při zavádění předepsaných postupů.
- Překážek, které v minulosti bránily vybudování instruktážní kontroly mezi pečovatelem a klientem při osobním poskytování péče a podpory.
- Neschopnosti pečovatelů dodržovat behaviorální plány, což může vést k posilování a častějšímu výskytu problémového chování.
Model služeb částečně poskytovaných na dálku | Model služeb plně poskytovaných na dálku | Služby prováděné pečovatelem | Konzultace pro pečovatele | Asynchronní školení pro pečovatele |
Dvě hodiny týdně, v případě potřeby 10 hodin týdně. | Dvě hodiny týdně, v případě potřeby 10 hodin týdně. | 12 hodin týdně | 4 hodiny týdně | Žádné minimum |
Tab. 1: Minimální časové závazky pečovatele podle typu služby