Posouzení technického vybavení rodiny klienta
S každou rodinou klienta, která se má do poskytování služby na dálku zapojit, je třeba provést posouzení technického vybavení a způsobilosti a zjistit, zda má přístup k technologiím potřebným k tomu, aby jim bylo možné službu poskytovat. Je tedy třeba zjistit, zda má rodina připojení k internetu, potřebný hardware a software, potřebné technologické znalosti a ochotu se učit pracovat s novými technologickými aplikacemi. Po zjištění těchto informací je teprve možné určit, zda je poskytování služby na dálku pro daného klienta a jeho rodinu vhodné.
Termínem rodina klienta označujeme rodiče dítěte s neurovývojovým postižením, kteří se typicky podílí na behaviorální intervenci. Může se však jednat také o jiné rodinné přislušníky nebo pečovatele.
Technologické posouzení
S rodinou potencionálního klienta provedeme pohovor nebo telefonicky rozhovor, při kterém položíme následující otázky:
- Připojujete se k internetu pomocí kabelového připojení, bezdrátového připojení nebo mobilního telefonu?
- Je váš přístup k internetu nějak datově omezený?
- Máte stolní počítač, notebook, tablet nebo telefon?
- Máte k dispozici webovou kameru (interní nebo externí)?
- Má vaše zařízení možnost připojení bezdrátových sluchátek s mikrofonem?
- Máte přístup k externím reproduktorům pro své zařízení?
- Jaké aplikace pro videokonference nebo videochaty znáte?
- V jakých aplikacích už máte účty a můžete je pohodlně používat?
- Jaký antivirový software v současné době používáte?
- Měli byste zájem o školení o nových technologiích?
Analýza a posouzení výsledků
Po prozkoumání způsobilosti rodiny potenciálního klienta společně projděte jejich technologická omezení. Prodiskutujte překážky v oblasti připojení, hardwaru, softwaru a jejich znalostí. Pokud dojdete k rozhodnutí, že rodina potencionálního klienta má technologie a dovednosti potřebné k tomu, aby mohla využívat behaviorální služby na dálku, můžete přejít k dalšímu kroku. Pokud ne, zvažte, zda byste vy nebo vaše organizace mohla pomoci některé z překážek překonat poskytnutím:
- Přístupu k potřebnému hardwaru nebo softwaru.
- Pomoci při získání lepšího připojení k internetu.
- Technologického školení.
Pokud vaše organizace může zapůjčovat rodinám klientů potřebné vybavení, nezapomeňte stanovit jasné podmínky pro jeho používání. Pro školení je možné využívat bezplatné technologické zdroje a semináře, které jsou k dispozici na internetu (např. na webu www.linkedin.com/learning/).
Pokud se rozhodnete, že překážky poskytování behaviorálních služeb na dálku je možné odstranit, zvažte sepsání smlouvy s rodinou klienta, v níž bude uvedeno, jaká školení je třeba absolvovat nebo jaké vybavení je třeba zakoupit před zahájením poskytování služeb.
Dále si s rodinou klienta ujasněte, jaká bude reálná dostupnost sezení na dálku v důsledku jejich technologických omezení (např. omezení vyplývající z nedostatečného přístupu k internetu, omezeného množství dat nebo rychlosti přenosu).
Nakonec můžete zvážit také posouzení postojů klientovy rodiny k poskytování služeb na dálku. Rodina s pozitivním postojem se pravděpodobně bude zapojovat více, a proto bude mít lepší výsledky. Dotazování ohledně postoje k poskytování behaviorálních služeb na dálku může zahrnovat některé z níže uvedených otázek. Kromě toho se můžete zeptat také na otázky ohledně názorů pečujících osob na intervence založené na ABA obecně.:
- Domníváte se, že je možné poskytovat ABA intervence na dálku?
- Myslíte si, že využívání ABA intervence na dálku pro vás bude jednoduché?
- Myslíte si, že využívání ABA intervence na dálku může zvýšit kvalitu života dítěte a vaší rodiny?
- Myslíte si, že jste schopni dostát závazkům, vyplývajícím z účasti na ABA intervencích poskytovaných na dálku?